keskiviikko 25. heinäkuuta 2012

Simply the best


Osa 14


Sunnuntai 29.5

Heräsin puhelimen pirinään. Haparoin sitä kädelläni jaksamatta kunnolla avata silmiäni.
”Huomenta päivänsankari!” Nooran ääni kajahti ennen kuin ehdin kunnolla edes vastata puhelimeen.
”Mmhm”, mutisin edelleen puoliunessa.
”Nyt ylös ja ulos ja juhlimaan!” Noora kajautti taas.
”Nytkö? Aamulla? Oletko aivan hullu?” parahdin. Noora ei voinut olla tosissaan. Kaivauduin syvemmälle peiton alle.
”Onko sinulla muka parempaa tekemistä? Kerran sitä vain täyttää 23. Nyt nouse ylös.”
”Oli parempaa tekemistä. Nukkuminen. Mutta joku nimeltä mainitsematon pilasi sen”, mutisin samalla kun väänsin itseni ylös sängystä.
”Akseli vai? Arvasin että hän on siellä”, Noora sanoi kuulostaen aivan liian pirteältä näin aamusta.
”Ei Akseli ole täällä”, sanoin heti.
”Aijai, hän rikkoo poikaystävän velvollisuuksia.”
”Älä nyt. Hän tietää että en ole aamuihmisiä ja että pidän pitkään nukkumisesta”, puolustelin samalla kun etsin vaatteita. Olihan hän täällä edellisiltana ollut. Hän kävi luonani useammin kuin minä hänen.
”Kyllä minäkin sen tiedän, mutta en halua sinun nukkuvan syntymäpäiväsi ohi”, Noora vastasi nauraen. ”No joko nousit?”
”Kyllä kyllä”, vastasin kärttyisesti.
Noora nauroi. ”Äläs nyt. Nyt valmistaudut lähtöön. Tulemme hakemaan sinut kohta.”
”Mitä?” kysyin hämmästyneenä. ”Mihin?”
Noora vain nauroi ennen kuin sulki puhelun vastaamatta. Edelleen äimistyneenä ja tietämättömänä siitä mitä Noora oli taas keksinyt pääni menoksi, valmistauduin tulevaan koitokseen.
Vain hiukan yli vartin päästä puhelusta selvisi, että Nooran käyttämä me, käsitti hänet itsensä, Henrin ja Akselin.
”Tiesin kyllä, ettei Akseli ollut luonasi”, Noora virnisti minun astuttua ulos ja tuijotettuani heitä yllättyneenä.
”Olet kamala, kamala, kamala ystävä”, sanoin ja huitaisin kädelläni Nooran otsaa kohti.
Henri vetäisi nauravan Nooran käden ulottuviltani ennen kuin ehdin aiheuttaa hänelle mustaa silmää.
Käänsin katseeni hymyilevään Akseliin. Hän astui eteeni ja veti takataskustaan mustan huivin.
”Saanko?” hän kysyi virnistäen ja kääri huivia hiukan. Hän tarttui minua olkapäistä ja pyöräytti minut selkä häneen päin.
”Syytä tästä Nooraa”, Akseli kuiskasi korvaani ennen kuin peitti silmäni huivilla.
”Niin teen. Hän kuulee vielä kunniansa”, mutisin.
Akseli naurahti. Hän kiristi huivin solmua.”Onko liian kireällä?” hän kysyi.
”Ei ole”, vastasin ja hymyilin hiukan.
”Hyvä”, Akseli vastasi ja painoi kevyen suudelman niskaani ennen kuin tarttui kädestäni.
”Ai niin ja luulenpa että meillä on tänään kuukausipäivä”, Akseli kuiskasi korvaani vielä ennen kuin lähti taluttamaan minua autolle. Pieni hymyn poikanen kasvoillani leveni hiukan.
Akseli auttoi minut autoon Nooran hölöttäessä iloisesti. Kuulin hänen avaavan kameran.
”Peitä hänen korvansa hetkeksi”, Noora pyysi. Minä huokaisin turhautuneena.
Akseli kuitenkin totteli Nooraa painaen molemmat kämmenensä korvieni päälle.
”Tämä ei ole reilua”, sanoin kuullen ääneni vain outona kaikuna. Ennen kuin ehdin marista tai valittaa lisää, tunsin Akselin huulet omillani.
Auto nytkähti liikkeelle. Vaikka yritin alusta alkaen pysyä kartalla mistä käännyttiin mihinkin, suuntavaistoni meni pian sekaisin.

”Minähän en tuohon koske!” Asetin käteni puuskaan ollakseni vakuuttavampi.
Noora naurahti ilmeelleni.
”Se on vain värikuula-ase Elena”, Henri virnisti vetäessään suojatakkia päälleen.
Akseli pyöritteli asetta käsissään helpon näköisesti ja heilautti päätään ja naamari valahti tämän kasvoille.
”Voi hyvä luoja”, mutisin kun nostin aseen käteeni. Se oli painavampi kuin luulin.
”Ihan hyvin voitaisiin leikkiä jotain kuulasotaa jossain metsässä”, mutisin ja yritin tajuta miten asetta kuului pidellä. Saati että mistä se ampui.
Noora puuskahti.
Hän ojensi minulle tumman takin jonka otin vastaan hieman kummastellen.
”Kannatan pukemaan sen. Tuo paitasi on muuten kohta kaukana mustasta.”
Värikuulia, justiinsa joo, ajattelin happamana ja vedin takin päälleni.
Loppujen lopuksi oli pakko myöntää, koko juttu oli ihan hauskaa. Takki jonka Noora oli minulle antanut, oli aivan valkoisten tahrojen peitossa.
Kypärä hiosti ja tunsin hikipisaroiden valuvan ohimolla.
Noora näytti pelin jälkeen aivan yhtä uupuneelta kuin minäkin. Pojat olivat aivan innoissaan ja naureskelivat meidän huonolle tähtäykselle. Kumpikin heistä oli selvinnyt paljon pienemmillä vahingoilla kuin minä tai Noora.
”Jestas...” mutisin itsekseni.
”Sitten mennään!” Noora huudahti iloisena.
”Minne?” minä kysyin. Ei kai tämä pyöritys jatkunut vielä? Mitä seuraavana benjihyppy sillalta?
”Loistavaa”, Henri sanoi ja hieroi käsiään yhteen. Noora nappasi minut käsikynkkäänsä ja alkoi vetää parkkipaikkaa kohti. Tunsin Akselin kävelevän takanani.
”Olisimme aivan hyvin voineet käydä ostamassa kakun lähikaupasta ja istua sohvalla katsomassa leffaa”, mutisin itsekseni, vaikka salaa olin tyytyväinen, että he olivat järjestäneen minulle tällaista.
Auton edessä Akseli peitti taas silmäni.
”Aika kiva huivi vai mitä?” hän kuiskasi karheasti korvaani saaden kylmät väreet kulkemaan selkääni pitkin.

”No oliko hauskaa?” Noora kysyi virnuillen. ”Ja turha yrittää valehdella.”
”Sitten on kai pakko sanoa totuus”, sanoin dramaattisesti. ”Joo oli hauskaa.”
Noora kikatti onneissaan. ”Tiesin!”
Akseli virnisti minulle ja nousi autosta.
”Kiitos Henri”, huikkasin ennen kuin kömmin ulos Akselin esimerkkiä seuraten.
Henri heilautti kättään meille.
”Soitellaan!” Noora huusi ennen kuin paiskasin oven kiinni.
Akseli avasi minulle herrasmiesmäisesti oven.
”Olen niin väsynyt”, voihkaisin kun lysähdimme pienelle sohvalleni.
Akseli naurahti.
”Minä käyn laittamassa teeveden lämpiämään.”
Hän hääräsi keittiössä ja olin sillä välillä jo vähällä nukahtaa kunnes hän lopulta asteli takaisin kahden höyryävän kupin kanssa. Minä valuin sohvalta lattialle istumaan ja Akseli istui minua vastapäätä.
Istuttuaan alas Akseli ojensi minulle melko pienen neliskanttisen siistin paketin. Lahjapaperi oli mustaa ja päällä kiemurteli vaalea nauha. Minä nojasin selkääni sohvaan.
Vilkaisin Akselia nopeasti.
”Ei sinun olisi tarvinnut…” sanoin vaikka tiesin sen olevan niin perinteinen vastusteleva lausahdus.
”Tottakai tarvitsi”, Akseli sanoi hymyillen. ”Se on samalla myös meidän kuukausipäivälahja.”
Voi ei… toivottavasti se ei ollut kamalan kallis. Ja minulla ei ollut Akselille mitään. Oikeastaan minua hävetti myöntää itselleni sitä, mutta olin aivan kokonaan unohtanut.
”No avaa se”, Akseli patisti. Olin vain pyöritellyt pakettia hämmentyneenä käsissäni. Punastuin kevyesti ja vedin nauhan hitaasti auki.
Tuntui kuin me molemmat olisimme pidätelleet hengitystä.
Mustan paperin alta paljastui valkoinen rasia. Hivutin kannen auki ja vaalealla samettisen näköisellä alustalla lepäsi rannekello. Kapea vaalea nauha sai sen näyttämään sirolta, juuri sellaiselta mitä voisin käyttää.
”Kiitos”, kuiskasin ja nostin katseeni Akseliin. Akseli hymyili leveää hymyä.
”Olepa hyvä”, Akseli sanoi huojentuneena ja nojautui hieman lähemmäs ja painoi kevyen suukon otsalleni.
Nostin kellon rasiasta ja yritin vääntää sitä vasemman ranteeni ympärille.
”Anna kun minä”, Akseli sanoi ja veti käteni hellästi omiensa väliin. Vilkaisin Akselia tämän kiristäessä kellon varovaisesti ranteeni ympärille. Hän hymyili tyytyväisenä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti