torstai 5. heinäkuuta 2012

Fuksianpunainen pioni

Osa 7



Luke
”Mitä helvettiä sinä teet täällä?” ärjäisin kun pääsin aamulla keittiöön.
Ethan virnisti ja painoi kahvinkeittimen päälle.
”Hmh… suhtautumisesi on muuttunut”, Ethan mutisi etsiessään kuppeja esiin.
Kurotin käteni toista kuppia kohti.
”Näpit irti siitä, se on Kathyn”, Ethan ärjähti.
Mitä helvettiä?
”Anteeksi mitä?” tuhahdin.
”Kuulit kyllä. Laske se kuppi alas. Ota itse omat kuppisi”, Ethan sanoi mulkaisten minua.
”Mikä helvetin enkeli sinusta on tullut?” kysyin hampaita kiristellen.
Ethan vain virnisti minulle vastaukseksi.
”Olen kaukana enkelistä, tiedät sen kyllä. Mutta täytyyhän nyt jonkun ajatella sitä naisparkaa.”
”Voin vaikka vannoa, että hän on paljon vaikeampi kuin antaa ymmärtää”, mutisin. Samassa Kathy ilmestyi oviaukkoon. Hän punastui kevyesti nähdessään minut. Johtuen varmaan edellisillasta. Pian hän kuitenkin tuhahti vihaisesti ja käänsi katseensa pois minusta.
”Siinä paha missä mainitaan”, jatkoin itsekseni.
”Huomenta Kathy!” Ethan karjaisi iloisesti. Huomasin Kathyn hätkähtävän hiukan.
”Tässä on kahvia”, Ethan jatkoi ojentaen Kathylle höyryävän kupin.
”Ei kiitos”, Kathy sanoi ja kuulosti melkein julmalta. Huomasin Ethanin silmien tummuvan hiukan.
En voinut vastustaa kiusausta, vaan virnistin Ethanille Kathyn huomaamatta.
”Älä huoli, hänellä on varmaan vain huono päivä”, virnuilin Ethanille. ”Tuskin se sinusta johtuu.”
Ethan vastasi mulkaisemalla minua ja ojensi kupin minulle välittämättä lattialle roiskuvasta kahvista.
”Voi kiitos, en ehtinytkään itse ottaa omaa”, irvailin Ethanille joka mulkaisi minua jälleen pahasti.
”Mitä sinä teet täällä?” Kathy kysyin yllättäen. Selvästikin Ehanilta, sillä hänen katseensa kohdistui tähän.
Ethan vilkaisi minua hämmentyneenä.
”Minä käyn täällä aina silloin tällöin”, Ethan vastasi naiselle päätään pyöritellen.
”Oletko… sinäkin… yhtä outo?” Kathy kysyi tympeästi ja nojasi oven karmiin.
Käänsin katseeni Ethaniin joka katsoi minua kysyvästi ennen kuin käänsi katseensa naiseen.

Kathy
Ethan tuijotti minua epäilevästi tavallista tummemmilla silmillään. Hän taisi pahastua kun sanoin niin julmasti. Olisin voinut kieltäytyä kahvista kohteliaamminkin. Jostain syystä en kuitenkaan halunnut vaikuttaa miesten edessä epävarmalta tai pelkäävältä pikku hiireltä. Joten helpointa oli vain väittää kaikkeen vastaan ja kuulostaa tympeältä.
”Kuules pikku neiti”, Ethan aloitti hiukan muristen ja syöksähti eteeni. ”Minua et nimittele oudoksi.”
Säikähdin hänen mielentilan äkillistä muutosta mutta onnistuin mulkaisemaan häntä pahasti. Luke, jolla oli ollut hetken varoittava ilme kasvoillaan, repesi nauruun. Samassa vilkaisin kelloa.
”Voi helvetti”, mutisin. ”Voi helvetin helvetin helvetti…”
Luke ja Ethan, joka oli taas vetäytynyt kauemmas, vilkaisivat yllättyneinä toisiinsa ja sitten taas minua.
”Minun pitää lähteä”, sanoin ja etsin katseellani eteisestä takkiani.
”Mihin sinä kuvittelet lähteväsi?” Ethan kysyi.
”TÖIHIN! Olen myöhässä!”
Luke pyrskähti. ”Seis siihen paikkaan Kathy.”
Käännyin hitaasti taas miehiä päin.
”Minulla on oma elämä. Muukin kuin täällä pakoilu tuntemattomien kanssa”, sanoin hitaasti yrittäen kuulostaa uhkaavalta.
”Ei sinulla ole enää töitä”, Luke sanoi ja virnisti.
”Mitä?” kysyin yllättyneenä. Miten niin minulla ei ollut töitä?
Ethan räjähti nauruun.
”Minä soitin työpaikallesi”, Luke sanoi hänen suunpielensä nykiessä.
Ei. Ei, ei, ei, ei, ei. Tämä ei luvannut hyvää.
”Mistä sinä sait numeron?” kysyin varautuneena.
”Sinun puhelimestasi tottakai”, Luke myönsi virnistäen.
”Ja sinä sanoit että…?” En edes uskaltanut ajatella.
”Olet lomalla. Etelässä, kolme viikkoa.”
”MITÄ?” Ei voinut olla totta. Minä en ikinä ottanut lomaa töistä. Ainakaan kolmea viikkoa! En koska se oli mahdotonta tiukkojen työpaikkasääntöjen takia.
”Ja pomosi sanoi, että ole samantien koko loppuelämä”, Luke jatkoi ja virnisti.
”Voi luoja…” mutisin ja valahdin lattialle. ”Sainko minä…?” kysyin nielaisten pystymättä ajattelemaan asiaa loppuun.
”Potkut. Kyllä sait.”
Ei! Pudisteli päätäni uskomatta koko asiaa.
Samassa Luke istui kyykyssä edessäni. Selvästikin aikeissa sanoa jotain.
”Sinä… SAIN POTKUT SINUN TAKIASI!” räjähdin ennen kuin Luke ehti avata suutaan.
Luke hätkähti hiukan ja oli lentää selälleen.
”Minun pitää varmaan mennä… töihin”, Ethan mutisi virnuillen painottaen virnistäen viimeistä sanaa. Hän pilkkasi minua.
”Sinä et mene mihinkään!” karjaisin ja pomppasin ylös.
Ethan katsoi minua toinen kulma koholla. Luke nousi hitaasti ylös. Aivan edessäni. Oliko hän aina ollut noin pitkä? Tuollainen jääkaappipakastin.
”Noniin. Alkakaa selittää”, sanoin tiukasti, mutta nielaisten samalla raskaasti. Se todellakin pudotti uskottavuuden nollille. Ensimmäistä kertaa tajusin oikeasti tuijottavani heitä. Voi luoja he näyttivät komeilta. Molemmat olivat lihaksikkaita, ja vasta nyt tajusin, että molemmilla oli päällään kuluneet farkut ja t-paita jotka istuivat täydellisesti. En ollut edes kunnolla tajunnut aiemmin että he olivat hämmentävän hyvännäköisiä, mutta nyt se iski tietoisuuteeni salaman tavoin, heidän seistessä edessäni vierekkäin. Pudistin nopeasti päätäni. Nyt kun kerrankin kun olin niin lähellä selitystä, en rupeaisi hempeilemään. En edes oman pääni sisällä.
”Mitä pitäisi selittää?” Luke kysyi nostaessaan kätensä vasten keittiön kaappia joka narahti uhkaavasti painon alla.
”Joko selitätte minulle tai soitatte uudestaan pomolleni ja selitätte hänelle”, sanoi hitaasti antaen vaihtoehdot.
”Ai, no jos haluat mieluummin viettää sairaslomaa kun olla lomalla etelässä niin käy sekin”, Luke sanoi ja virnistäen ja ojentui täyteen pituuteensa. ”Ethan, eikö sinulla ollut töitä?”
Ethan virnuili ja nyökkäsi ja katosi silmieni edestä kuin tuhka tuuleen. Minä tuijotin suu auki kohtaa, jossa Ethan vielä hetki sitten oli ollut.
”Mihin hän…?” kysyin ja tunsin kuinka sanat juuttuivat kurkkuuni.
Luke astui lähemmäs. Hän painoi kätensä pääni molemmin puolin seinää vasten. Tunsin kuinka adrenaliini syöksähti suoniini. Hengitykseni muuttui samantien nopeammaksi.
”Kuules Kathy”, hän aloitti. Hänen kuuma hengitys lävähti kasvoilleni.
”Et ole enää turvassa. Joten voisitko vain viimein uskoa, että sinä et voi lähteä mihinkään. Ainakaan ilman minua tai Ethania.”
Pudistin päätäni. Tuijotin silmät selällään rävähtämättä Lukea.
Luke tuijotti minua hetken takaisin tummilla silmillään.
”Hyvä on. Tehdään sopimus. Minä kerron sinulle mikä olen ja sinä suostut sitten olemaan täällä ilman vastalauseita”, Luke sanoi hitaasti. ”niin kauan kun minä näen sen parhaaksi tavaksi pitää sinut turvassa.”
”Öh…” En itsekään tiennyt oliko tarkoitukseni vastata myöntävästi vai kieltävästi. Kuinka kauan edes olin valmis olemaan täällä?
Hänen kasvonsa olivat vain muutaman sentin päässä omistani.
”Muistat kai sen vampyyrin?” Luke kysyi.
Nyökkäsin vastaukseksi. Muistin, joka ikinen päivä. En voinut unohtaa. Sen takiahan minä täällä jumissa olinkin.
”Minun tehtäväni on tappaa niitä”, Luke jatkoi. Hänen äänensä oli muuttunut matalaksi ja karheaksi. Uhkaavaksi.
Nielaisin ja nyökkäsin uudestaan.
”En ole ihminen, Kathy.”
Nyökkäsin jälleen. Katseeni oli jähmettynyt hänen tummiin silmiinsä. Hän katsoi minua tarkkaavaisesti, niin tarkkaavaisesti, että pelkäsin hänen näkevän suoraan pääni sisään.
”Et varmaan, jos Ethankin osaa… kadota kuin tuhka tuuleen”, mutisin ääni väristen. Se ei kuitenkaan ollut Luken sanojen vaikutuksesta vaan tämän olemuksesta.
Äkkiä hän ei ollutkaan edessäni vaan keittiön toisella puolella. Nojaten kaapistoon. Minä haukoin henkeäni. Mikä helvetti hän oli?
Luke harppoi takaisin luokseni.
”Olen demoni. Tajuatko Kathy?”
En tiennyt mitä minun pitäisi vastata. Pakokauhu oli iskeä jälleen. En uskonut että Luke pelotteli tahallaan. Loin varmaan itse itselleni mielikuvia. Etten näkisi Ninaa enää. Tai ikinä poistuisi tästä talosta… Tajusin haukkovani henkeä.
Luke oli huomannut sen. Hän vetäytyi hiukan kauemmas.
Painoin käteni ohimolleni. Päänsärky teki paluuta. Päässä surisi ja otsaa kuumotti.
Ei nyt… voihakaisin. Tämän kivun tunsin, migreeni.
Luke nojasi taas keittiö tasoon. Minä haukoin henkeäni. Luke tuijotti ikkunasta ulos sanomatta mitään.
Minä valahdin voihkaisten lattialle.

jatkuu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti