torstai 26. heinäkuuta 2012

Simply the best

Osa 15


Perjantai 24.6

Näpyttelin kassakonetta jo melko tylsistyneenä, omiin ajatuksiini vaipuneena. Vilkuillen kelloa koko ajan, niin kuin se muka saisi aikaa kulkemaan nopeammin. Edessäni odottava mummo näytti nyrpeältä. Voi hyvä luoja, hän ei selvästikään tiennyt kuinka turhauttavaa oli olla juhannusaatonaattona töissä. No, itse varmaan viettikin mukavia eläkepäiviä. Ei töitä, ei aikatauluja.
”Se kuitti?” mummeli kysyi hiukan ärtyneenä. Purin hammasta yhteen.
”Tämä laite on melko hidas tänään”, sanoin yrittäen pitää ääneni tasaisena ja hiukan pahoittelevana. Ei ollut minun vikani jos tämä helkutin laite ei toiminut. Mummeli siirtyi hiukan eteenpäin täyttämään vesilasiaan minun naputtaessani sormiani kassakoneen päällä kärsimättömänä.
”Elena?” kuulin äänen kysyvän. Nostin pääni kassakoneesta ja kohtasin tutut silmät. Silmät ja kasvot joita en ollut nähnyt vuoteen.
”Teemu?” kysyin hiljaa uskomatta silmiäni. Koko vartaloni tuntui jähmettyvän.
”Et ole muuttunut juurikaan”, Teemu sanoi hymyillen.
Minä käänsin katseeni pois ja näpyttelin kassakonetta uudelleen jotta saisin sen kirotun kuitin ulos laitteesta. Mummeli naputti ryppyisiä sormiaan tiskiin mulkoillen samalla minua ja Teemua.
”Mitä sinä teet täällä?” kysyin ja odotin kärsimättömänä kun kone hitaasti sylkäisi kuitin ulos. Viimein.
”Tulin lounaalle”, Teemu sanoi.
”Tässä”, sanoin ja yritin hymyillä nyrpeälle mummelille.
”Lounaalle?” kysyin hampaita kiristellen. ”No, mitä saisi olla?” kysyin vältellen miehen katsetta.
”Hetken kahdenkeskeistä aikaa?” Teemu kysyi.
Käänsin katseeni hitaasti Teemuun.
”Se ei valitettavasti kuulu tämän hetkiseen ruokalistaamme. Jos ei ollut muuta, niin voisit siirtyä asiakkaiden tieltä.”
Siirryin hiukan ja yritin ottaa katsekontaktia seuraavaan asiakkaaseen, jotta voisin ohittaa Teemun suuremmitta huomioitta.
”Kuule Elena”, Teemu huokaisi ja siirtyi itsekin. ”En lähde ennen kuin saan jutella kanssasi.”
Käänsin katseeni huokaisten Teemuun. Hänen kasvonsa oli vakavat. Hitto, että pitikin olla yksin vuorossa. Punnitsin hetken eri vaihtoehtoja ja vilkaisin omaa rannekelloani, sitä jonka Akseli oli antanut vain reilu kuukausi sitten syntymäpäivälahjaksi.
”Jos sinun on aivan pakko, niin saat odottaa puolituntia. Sitten minulla on lounastauko”, sanoin mahdollisimman viileästi.
Teemu hymyili vastaukseksi. ”Siinä tapauksessa voisin juoda odotellessa kahvin.”
Teemu istui pieneen nurkkapöytään kahvinsa kanssa. Vaikka en kertaakaan vilkaissut Teemun suuntaan, tiesin hänen tuijottavan minua. Ja se jos mikä oli saada minut hulluksi.

Lounastaukoni alkaessa mieleni teki rynnätä ulos. Pois, kauas, ettei minun tarvitsisi jutella Teemun kanssa.
Astelin hitaasti hänen pöytänsä viereen.
”Halusit jutella.”                                                                         
”Istu alas”, Teemu sanoi osoittaen pöydän toisella puolella olevaa penkkiä.
Istuin penkin reunalle ja katsoin pöytää. Se oli pyyhitty huonosti. Rasva tarhat loistivat ja pöydällä oli muutama leivän murunen.
”Kävin eilen luonasi”, Teemu sanoi.
”Ai. En ollut kotona”, vastasin lyhyesti.
Teemu naurahti. ”Nooran kanssa vai?”
Olin hetken hiljaa. Olin ollut Akselin luona, vaikka en sitä jostain syystä Teemulle sanonutkaan.
”Tulin eilen takaisin”, Teemu sanoi hetken hiljaisuuden jälkeen.
Käänsin katseeni pois pöydästä.
”Oli varmaan hyvä matka”, mutisin. Rintaani kiristi. Aivan kuin joku olisi jatkuvasti vetänyt köyttä kireämmälle sydämen kohdalta.
”Minun osastoni siirretään tänne, joten en ole enää lähdössä Australiaan.”
Välillämme vallitsi taas hiljaisuus. En uskaltanut sanoa mitään, sillä pelkäsin purskahtavani itkuun hetkenä minä hyvänsä. Ja sitä en halunnut tehdä Teemun edessä. En halunnut näyttää kuinka heikko olin. Kuinka kaikki mitä hän teki, sattui edelleen. Ja minä olin toivonut voivani jättää sen kaiken taakseni.
”Kuule, minä pyysin siirtoa. Sitä ettei minun tarvitsisi asua niin kaukana perheestä tai ystävistä… tai sinusta”, Teemu sanoi ja siirsi kättään hiukan lähemmäs omaani.
”Älä.” Vedin käteni pois pöydältä syliini.
”Elena, olen niin pahoillani kaikesta.”
Siirsin katseeni Teemuun.
”Uskon, mutta se ei muuta enää mitään.”
Teemu huokaisi. ”Minulla oli ikävä sinua.”
Nostin käteni. En halunnut kuulla enempää.
”Älä. Älä tee tätä nyt. Taas”, sanoin hitaasti ja huomasin vetäväni henkeä joka sanan välissä jotta ääneni pysyisi tasaisena.
Vilkaisin kelloani. Olin lyhentänyt tämänpäiväistä lounastaukoa, jotta pääsisin aikaisemmin lähtemään.
”Minun taukoni loppuu kohta”, sanoin.
”Voinko tulla illalla käymään?” Teemu kysyi.
”Minne? Kotiini? Et voi. En ole kotona. Lähden pois viikonlopuksi viettämään juhannusta”, vastasin ja työnsin tuolin hiukan kauemmas noustakseni ylös.
”En tietenkään voi vaatia sinulta mitään, mutta toivoisin että voisit antaa anteeksi”, Teemu sanoi ja tarttui käteeni estäen minua lähtemään.
”Saat anteeksi”, sanoin ja nykäisin kättäni saamatta Teemun otetta kuitenkaan irtoamaan.
Teemu huokaisi helpottuneena.
”Voinko viedä sinut ensi viikolla vaikka ulos syömään?” hän kysyi. Hän ei ollut kertaakaan kääntänyt katsettaan pois minusta.
Minä painoin silmät muutamaksi sekunniksi kiinni.
”Et”, kuiskasin hiljaa. ”En voi. Vaikka annankin anteeksi sen mitä teit, niin en anna sinun tehdä sitä uudestaan. Joten, voitko päästää irti?” Ei kai hän tosissaan aikonut tehdä tätä nyt?
Teemun ote irtosi hitaasti hänen tuijottaessaan minua ja minä syöksyin takahuoneeseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti