keskiviikko 16. toukokuuta 2012

Fuksianpunainen pioni


Fuksianpunainen pioni


Osa 1

Kathy
”Nina ihan tosi”, aloitin. Nina nojasi oven karmiin ja pyöritteli silmiään.
”Kathy, sinä olet pahemmanluokan kotihiiri. Nyt mennään”, hän nykäisi minua kädestä.
”En minä halua.”
”Joo joo, et niin. Haluat itkeä jonkin romanttisen elokuvan aikana, kuinka sinulla ei ole ketään. Nyt mennään.”
Minä puuskahdin. ”En minä ole sellainen. En halua baariin. Ei siellä kukaan minusta kiinnostu.”
”Älä viitsi Kathy! Katso itseäsi. Kuka tahansa kiinnostuisi sinusta missä tahansa”, Nina kirkaisi ja vetäisi minut ulos ja raahaten minut autolle.
”Minä kostan tämän sinulle”, murisin Ninan kaasuttaessa pois kotini pihalta kohti keskustaa.

Istuin myrtyneenä Ninan vieressä. Puristin tiukasti lasiani, eikä minulla ollut aikeissakaan juoda sitä.
Nina hihitteli vieressäni.
”Hän on hyvännäköinen”, Nina supatti korvaani. ”Ainakaan ei lihaksia puutu.”
”Kuka?” kysyin ärtyneenä, vaikka huomasin kyllä mihin Ninan katse kohdistui. Ja Nina oli todellakin oikeassa, taas. Mies oli pelkkää lihasta.
”Hän tuijottaa sinua… on tuijottanut jo pitkän aikaa”, Nina kuiskasi ja vinkkasi silmää minulle.
”Ei ole. Ei tuollainen… katso nyt tuokin roikkuu siinä noin…” mutisin ja hörppäsin lasistani pienen kulauksen, vastoin kaikkia suunnitelmiani. Nina mulkaisi naista, joka uhkasi ripustautua miehen kaulaan.
”Jos vain joisit tuon juomasi, niin hän varmasti tarjoaisi sinulle toisen”, Nina huokaisi ja levitteli käsiään.
”Joo varmaan. Ja arvaa mikä hänellä olisi taka-ajatuksena juottaessaan minulle alkoholia”, vastasin kärttyisenä.
”Kathy, jos meinaat aina syyttää itseäsi siitä mitä tapahtui…” Nina aloitti.
”Okei. Ihan sama. Minä käyn ulkona haukkaamassa happea. Tulen kohta takaisin”, sanoin keskeyttäen Ninan. En halunnut muistella menneitä.
Nina vain nyökkäsi vastaukseksi. Minä aloin luovia tietäni ulos ahtaasta baarista.

Nojasin baarin seinään sivukadulla. Ovien edestä kaikui ääniä. Sivukatu oli kuitenkin aivan pimeänä. Se tuntui helpottavalta.
Mies iski minulle silmää. Nina huomasi minun hymyilevän miehelle. Hän tuuppi minua koko ajan lähemmäs.
”Hei”, mies sanoi virnistäen, kun melkein törmäsin tähän.
Minä vastasin ujosti punastuen.
”Suunnitelmia täksi illaksi?” mies kysyi. Hän pyöritteli kädessään melkein tyhjää lasia.
”Öh… eipä kai…” vastasin ääni käheänä. Etsin katseellani Ninaa, joka nosti peukalon pystyyn huomaamatta.
Mies tarttui käteeni…
Äkkiä havahduin hätkähtäen tunteeseen, että en ollut sivukujalla yksin. Vilkuilin ympärilleni, eikä edessä näkyvä pimeys tuntunut enää helpottavalta. Käänsin katseeni taas edessä olevan rakennuksen seinään. Huokaisin ja painoin sormet ohimolleni. Kuvittelin vain.
Suljin silmät hetkeksi. Pitäisi palata Ninan luokse.
Hengitys levähti kasvoilleni. Se haisi raudalle. Ällöttävä haju, joka melkein sai minut oksentamaan. Joku oli vieressäni. Tunsin lamaantuvani täysin.
Hän oli aivan edessäni kun avasin silmät. Säikähdin hänen uhkaavaa olemustaan.
Karheat kylmät kädet pyyhkäisivät hiuksen pois kasvoiltani. Mahassani myllersi. En kuitenkaan osannut sanoa tai tehdä mitään vastaan.
”Tuoksut herkulliselta.” Ääni oli karhea ja matala. Se huokui uhkaavuutta ja tuntui vastustamattomalta.
Jos en nyt tekisi mitään estääkseni tätä, katuisin sitä huomenna. Taatusti katuisin, mutta niin kuin Nina oli sanonut, en voisi olla ikuisesti sinkkuna. Minua ei ollut luotu niin. Tiesin sen kyllä.
”Mhm, Escadan uusin…” yritin muodostaa kokonaista lausetta.
”En tarkoittanut hajuvettä. En kamalasti perusta niistä.”
”Aivan…” mutisin. En edes tajunnut kysyä mitä hän oli tarkoittanut. Olin kuitenkin hiukan pettynyt hänen vastauksestaan. Hajuvesi oli maksanut pienen omaisuuden, ainakin minun palkallani ja itse pidin siitä.
Miehen huulet hipoivat kaulaani valuen siitä solisluulle. Suljin silmät ja huokaisin.
Yhtäkkiä kuului murinaa. Sen jälkeen terävä sähähdys ja sitten kosketus oli poissa. Silmäni rävähtivät auki, kun kuului epämääräistä sähinää ja murinaa.
Mies, joka oli aiemmin katsonut minua baarissa, oli paiskannut nyt seurassani olleen miehen vasten tiiliseinää.
Tatuoitu hauis oli jännittynyt ja en voinut kuin tuijottaa, kun mies salaman nopeasti väänsi toiselta niskan poikki. Toisen keho valahti veltoksi ja mies antoi sen pudota maahan.
Tuijotin täristen ruumista.
Mies kääntyi hitaasti minua kohti. Hän oli muutaman metrin päässä minusta. Tappaja oli muutaman metrin päässä minusta.
Tiesin, että minun pitäisi huutaa. Auoin vain kuitenkin suutani kuin kala kuivalla maalla.
”Si- si- sinä…”
Mies katsoi minua selvästi huvittuneena. Vaikka hän oli juuri tappanut ihmisen.
”Sinun ei pitäisi olla täällä.”
Hänen äänensä oli matala ja tasainen. Kuin musiikkia.
”Minä…” puristin silmät hetkeksi kiinni. En minä ollut tällainen. Olin aina sanavalmis, miksi en yhtäkkiä onnistunut tuottamaan sanaakaan?
”Olen juuri siellä missä huvittaa.”
Noin. Olin tyytyväinen itseeni. En ollut menettänyt puhekykyä täysin.
Mies astui muutaman askeleen lähemmäs.
”Eikä sinun varsinkaan pitäisi olla tuollaisessa seurassa.”
En voinut kuin tuijottaa miestä. Hän oli paljon pidempi kuin minä. Näytin varmaan naurettavalta hänen edessään. Pienenä ja epävarmana.
”Enköhän osaa valita seurani hyvin.” Miksi edes keskustelin miehen kanssa? Muistutin itseäni, että hän oli juuri tappanut toisen, aivan silmieni edessä. Olin murhan todistaja. Minun pitäisi ilmoittaa poliisille. Tai ainakin häipyä nyt heti miehen seurasta.
”Mene autoon”, mies sanoi tiukasti, ja osoitti sivukadun vieressä olevaa mustaa autoa. Olisin voinut vannoa, että se ei ollut siinä kun olin tullut ulos.
En voinut uskoa korviani.
”Miksi minä tulisin sinun mukaasi?”
”Mene autoon, kiltisti nyt vaan. En minä sinua satuta.” Mies melkein kehräsi. Hänen äänellään oli uskomaton voima.
Melkein tajuamattani käännyin kannoillani, ja lähdin kävelemään kohti autoa. Tunsin ohjaavan käden alaselälläni kevyenä.

jakuu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti