sunnuntai 17. kesäkuuta 2012

Simply the best

Osa 13

Perjantai 29.4


Olin kävelemässä metroasemalta kotiin luennon jälkeen kun kännykkäni soi.
”Hei”, Akseli sanoi vastattuani. Hänen äänensä kuulosti karhealta puhelimen kautta. ”Oletko jo kotona?”
”Hei vaan. En vielä, olen juuri menossa”, vastasin ylittäessäni suojatietä.
”Hienoa. Onko sinulla tänään töitä?”
”Ei. Pidän pidennetyn viikonlopun pitkästä aikaa”, vastasin huokaisten kaihoisasti. Olin tehnyt töitäkin kuin viimeistä päivää, ottanut ylimääräisiä vuoroja, mutta nyt olin päättänyt ottaa yhden ylimääräisen päivän lomaa.
Akseli naurahti. ”Olet siis koko iltapäivän vapaa”, hän enemminkin totesi. Hänen äänestään kuuli virneen.
Hymähdin vastaukseksi.
”Lähdetäänkö leffaan?” Akseli kysyi.
Minä melkein törmäsin mainostolppaan. En ollut odottanut Akselin kysyvän minua elokuviin. Jotenkin epäilin Nooralla olevan myös näppinsä pelissä. Ehkä hän oli patistanut Akselia pyytämään minua ulos.
”No joo, miksei”, huomasin vastaavani ilman pidempiä miettimisiä.

Kävelimme pimeitä teitä metroasemalta asunnolleni päin.
Akseli oli kiertänyt kätensä vyötäisilleni. Kylmät väreet kiisivät selkääni pitkin. Välillämme vallitsi tietynlainen lataus. Olin istunut melkein koko leffan ajan kuin suolapatsas paikoillani, niin kuin joku pahainen ujo teini ensimmäisillä treffeillään. Luojan kiitos sydämeni ei hakannut enää tietään ulos rinnastani.
”Onko sinulla kylmä?” Akseli kysyi huomattuaan tärinäni.
”Ei…” mutisin nolostuneena, mutta Akseli oli jo pysähtynyt. Hän ojensi omaa takkiaan minulle.
”En minä...” väitin vastaan. Mutta Akseli vain virnisti ja asetti sen itse olkapäilleni.
”Sinähän jäädyt”, mutisin edelleen vastaan. Akseli vain naurahti kevyesti.
”En jäädy”, hän kiisti. ”Tärkeintä ettet sinä sairastu”, hän lisäsi.
Luovutin huokaisten ja annoin itselleni luvan pujottaa käteni lämpimän takin hihoihin, jotka tosin olivat liian pitkät.
”Parempi?” Akseli kysyi ja kiersi kätensä jälleen vyötärölleni.
”On. Kiitos”, sanoin ja hymyilin hänelle ujosti. Minun oli pakko myöntää, että tuntui hyvältä, kun Akseli piti minusta kiinni. Huomasin, että olin kaivannut sitä. En ollut nähnyt Akselia tiistaiaamun jälkeen ja sen takia sydämeni oli pakahtua onnesta koko ajan kun sain nyt olla hänen kanssaan.
Jatkoimme kävelyä hiljaisina, minä valtavan takin sisällä ja Akseli kevyesti kättä vyötärölläni pidellen.
”Oliko nämä nyt niin kuin treffit?” kysyin hetken hiljaisuuden jälkeen.
Akseli naurahti. ”Oli.”
Käännyimme lähikaupan parkkipaikalle oikaisten siitä.
”Huomasitko eilisen viestini?” Akseli kysyi.
”Huomasin”, sanoin. Ääneni ei ollut paljoa kuiskausta voimakkaampi. Kirosin mielessäni kun ääneni paljasti heti hermostumiseni. Pitäisi aina vain olla aivan hiljaa. Akseli oli edellisenä päivänä pyytänyt minua kahville, mutta olin ollut töissä. Illalla hän oli vielä lähettänyt hyvän yön toivotuksen.
”Et vastannut siihen”, Akseli sanoi. En katsonut häneen, mutta hän kuulosti hiukan pettyneeltä.
”Anteeksi. En jaksanut, olin aivan kuitti”, myönsin.
Pysähdyimme tylsän harmaan kotitaloni A-rapun eteen.
”Tuota… haluatko tulla ylös?” kysyin kun olin jo astunut ovelle. Kaivoin avainta laukustani, jottei minun tarvitsisi katsoa Akseliin.
”Haluatko että tulen?” hän sanoi vastaten kysymyksen kysymyksellä. Hän astui askeleen lähemmäs ja toinen hänen suunpielistään nousi pieneen hymyyn.
”Vastaatko aina kysymyksellä?” kysyin vältellen vastaamista Akselin kysymykseen. Tottakai halusin hänen tulevan ylös. Miksi olisin muuten edes pyytänyt häntä?
”Kieltäydytkö sinä aina vastaamasta?” Akseli kysyi virnistäen.
Tunsin kuinka jonkinlainen taistelunhalu syttyi minussa, enkä halunnut Akselin voittavan. Minähän en hänelle vastaisi. Minä olin kysynyt ensimmäisen kysymyksen, joten hänen pitäisi vastata minulle.
”Oletko aina tuollainen treffien jälkeen?” kysyin terävästi nostaen katseeni häneen.
Huomasin Akselin virnistävän hämillään. Hetken ajan tunsin olevani voittaja ja hymyilin itsekseni.
”Pahastutko jos kutsun sinua tästä lähin tyttöystäväkseni?”
Avasin suuni vastatakseni Akselille kysymykseen jotain nerokasta jälleen takaisin, mutta kun sisäistin Akselin kysymyksen, suljin suuni hämmentyneenä.
Akseli naurahti. ”Ensimmäiseen kysymykseesi kyllä, toiseen ja kolmanteen ei.”
”Sama rivi kuin minulla”, vastasin Akselille joka virnisti naurahtaen.
Haparoin avaimet laukun pohjalta ja avasin hiukan tärisevin käsin oven.
Tunsin Akselin seuraavan aivan kannoillani koko matkan asuntooni.
Tunsin latauksen vahvistuvan kun ovi sulkeutui Akselin perässä. En katsonut Akseliin vaan sytyttelin valoja hiljaiseen asuntoon.
”Tuota… haluatko jotain?” kysyin rikkoakseni hiljaisuuden. ”Tai sinähän osaat kyllä varmaan ottaa itsekin jos haluat”, jatkoin mutisten tarkoittaen juotavaa tai ruokaa. Niin monet kerrathan hän oli kokannut keittiössäni kuin se olisi hänen omansa.
Tunsin Akselin käsien kiertyvän tiukasti lantioni ympärille ja hänen hengityksen niskassani. Tunsin ihoni nousevan jälleen kananlihalle. Ja huomaamattani hengitykseni muuttui samantien pinnallisemmaksi.
”Osaanko?” hän kysyi hiljaa korvani juuresta näykkäisten kevyesti korvalehteäni. Huuliltani karkasi hiljainen voihkaisu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti