perjantai 1. kesäkuuta 2012

Fuksianpunainen pioni

Osa 3


Luke
Ethan rämähti raikuvaa nauruun. Minä vain murahdin.
”Ei herran jumala. Sinä tapoit hänen silmiensä edessä?! Kävikö mielessäsi, että olisit voinut raahata sen pois?” Ethan pärski ja siemaisi kaljaansa.
”Keskellä keskustaa? Enpä usko. Ei ollut muita mahdollisuuksia”, mutisin. ”Jos en olisi tehnyt niin, se nainen olisi kuollut siihen paikkaan.”
”Ja sitten toit hänet tänne? Missä hän on?”
”Hän pyörtyi. Vein hänet vierashuoneeseen.”
”Tyttörukka”, Ethan mutisi. ”Miten meinaat selittää hänelle?”
”En tiedä. En voi päästää häntä lähtemään. Olisitpa nähnyt häneen ilmeensä, kun tulimme tänne. Aivan sekaisin. Luuli pärjäävänsä minulle.”
Ethan purskahti jälleen nauruun. ”Et kai suotta katkonut häneltä luita?”
”En hiustakaan”, totesin. ”Muutama mustelma ehkä, mutta niistä saa syyttää itseään.”
”Sanoisit noin, vaikka hän tällä hetkellä olisi kirjaimellisesti palasina.”
Ylhäältä kuului kolahdus. Meidän molempien katseen kiinnittyivät heti kattoon. Vierashuone oli aivan keittiön yläpuolella.
”Hän taitaa olla hereillä”, Ethan totesi ja siemaisi kaljaansa.
Kuului vaimea oven kolaus. Nainen varmaan luuli, etten voinut kuulla sitä. Hän oli niin tietämätön. Olisin voinut kuulla hänen hengityksensäkin jos olisin halunnut. Virnistin itsekseni.
Ethan tuntui pidättävän hengitystään.
Pian kuulimme vaimeat askeleet kun nainen hiipi portaita alas. Odotin jännittyneenä, milloin hän ilmestyisi näkyviin portaiden alapäähän.
Nainen jähmettyi kauhusta huomattuaan minut ja Ethanin.
Ethan kääntyi katsomaan minua.
”Jätit sitten mainitsematta että hän on… helvetin hyvännäköinen”, Ethan sihahti minulle hiljaa.
Nainen aukaisi suunsa sanoakseen jotain, mutta sulki sen samantien. Hän otti tukea seinästä. Hetken ajan pelkäsin hänen pyörtyvän uudestaan.
Tuijotin vain naista, tietämättä kunnolla mitä sanoa. Ethanin katse sahasi minun ja naisen välillä.
”No, Luke, etkös esittele meitä?”
Vilkaisin Ethania joka hymyili typerän näköisesti naiselle.
”Tässä on Ethan”, totesin ja viittasin Ethaniin päin vilkaisemattakaan naista.
Nainen seisoi edelleen hiljaa paikoillaan alimmalla portaalla.
Ethan virnisti minulle. Nainen näytti siltä, ettei todellakaan tiennyt pitäisikö juosta takaisin ylös vai lähimmästä ovesta ulos.
”Taisit unohtaa taas käytöstavat ensi kohtaamiselta”, Ethan mutisi minulle ja kulautti kaljansa pois.
”Hyvä neiti, tässä on Luke”, Ethan sanoi rauhallisesti noustessaan seisomaan. ”Minä olen Ethan”, hän jatkoi ja astui askeleen lähemmäs naista. En voinut olla pyöräyttämättä silmiäni.
Nainen pysyi värähtämättä paikoillaan.
Odotin, milloin hän ryntäisi pois tai saisi samanlaisen kohtauksen kuin aiemmin.
”Ja sinä olet…?” Ethan jatkoi. Hän oli enää kahden metrin päässä naisesta. Kynnyksellä joka yhdisti keittiön eteiseen.
”Kathy”, nainen mutisi kuulostaen epävarman kysyvältä.
Vaikka en nähnyt Ethanin kasvoja saatoin vannoa, että hän hymyili yliystävällisesti.
”Mukava tutustua, Kathy”, hän sanoi ja ojensi kätensä kohti naista.
Kathy tarttui käteen hiukan epäröiden. Minä en olisi ikinä kyennyt tuollaiseen. Nainen vilkaisi minua ja saatoin vannoa, että huomasin pelon hänen silmissään.
”Haluatko kahvia?” Ethan kysyi Kathylta.
Minä tuhahdin. Nainen vilkaisi minua ja nyökkäsi sitten hitaasti.
Ethan kääntyi kannoillaan ja virnisti minulle.
”Ihan helppohan sitä on käsitellä”, hän naurahti minulle marssiessaan ohitseni kohti kahvinkeitintä.
Kathy jäi edelleen kauemmas minusta. Hänen katseestaan huomasi edelleen pelon minua kohtaan.
Murahdin ja työnsin tuolin kolisten kauemmas. Käteni puristuivat nyrkkiin kun tuijotin naista. Hänen silmänsä laajenivat hetkeksi. Ryntäsin tämän ohitse.
Halusin pois. Ja äkkiä.

jatkuu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti