sunnuntai 13. tammikuuta 2013

Simply the best

Osa 16


Kotimatkalla vilkuilin jatkuvasti ympärilleni. Teemun ilmestyminen oli ahdistanut minua ja nyt en saanut hetkeäkään mielen rauhaa vaan pelkäsin hänen seuraavan minua koko ajan. Luojan kiitos hän oli poistunut lounastaukoni aikana.
Kotona laitoin kaikki mahdolliset lukot oveen. Ei siihen ollut mitään syytä, sillä Teemulla ei ollut enää avainta kotiini. Hän oli antanut sen lähtiessään. Hän ei siis kuitenkaan pääsisi sisään.
Pakkasin viimeisiä tavaroita viikonlopun viettoon. Olimme taas lähdössä Taivassaloon. Noora, Henri, Mikko ja Aada sekä Akseli ja minä. Kristiankin oli kutsuttu mutta hänellä oli kuulemma jo muuta menoa. Noora oli sanonut että hän on löytänyt jonkun tytön itselleen. Hyvä niin, sitten hän tuskin tulisi minun ovelleni enää. Näin jälkikäteen asia jo naurattikin.
Hätkähdin kun ovi kolahti kun joku yritti avata sitä.
”Elena, miksi sinulla on turvalukot?” kuulin Akselin kysyvän hiukan huvittuneena.
Minä en vastannut vaan näpersin nopeasti lukot auki ja päästin Akselin sisään.
”Hei vaan kulta”, Akseli sanoi ja suuteli minua kevyesti. ”Oliko kiva päivä?”
”Pitkä”, tyydyin huokaisemaan. Turha minun Teemusta oli mainita, Akseli saattaisi ymmärtää kaiken väärin. Vetäydyin hiukan kauemmas Akselin otteesta.
”Oletko valmis lähtemään?” Akseli kysyi ja vilkaisi isoa kangaskassia jonka olin nostanut eteiseen.
”Olen olen. Mennäänkö ulos odottamaan?” kysyin. Pakotin itseäni unohtamaan typerän työpäivän. Nostin laukun huokaisten olalleni.
”Ketä?” Akseli kysyi ja pyöritteli avaimia sormissaan.
”Eikö me mennä Henrin ja Nooran kyydillä?” kysyin hiukan ihmeissäni.
”Ei”, Akseli sanoi. ”He lähtivät jo tunti sitten. Me menemme minun autollani.”
”Okei, no mennään sitten”, sanoin hymyillen.
”Minä voin kantaa sen”, Akseli tarjoutui avatessaan oven.
”Älä viitsi, sinulla on omat tavarat ja yhdet portaathan tuossa vain on”, naurahdin sammuttaessani valot olohuoneesta ja eteisestä.
Akseli kiersi kätensä naurahtaen vyötäisilleni.

Henrin auto oli jo pihassa kun tulimme. Aada ja Mikkokin olivat jo saapuneet. He tosin vasta keräilivät tavaroitaan autostaan. Henri katosi juuri rantaan laittamaan saunaa lämpiämään kun pääsimme ulos autosta.
Noora kantoi parhaillaan kylmälaukkua Mikon auton takakontista.
”Noora voidaanko jutella?” kysyin hiljaa, jottei kukaan muu kuulisi. Se oli kuitenkin turhaa, sillä Akseli, joka tapansa mukaan seisoi aivan minun vieressäni, kääntyi heti katsomaan minua hiukan kummissaan. Tiesin ettei tilanne ollut paras, mutta minun oli pakko puhua Nooran kanssa.
Nooran kulmat kurtistuivat hiukan. ”Tottakai”, hän sanoi huolestuneena. Hän jätti kylmälaukun maahan ja veti minut pihan takaosaa päin hiukan kauemmas päärakennuksesta.
”Mikä hätänä? Tunnen tuon ilmeen Elena. Onko sinulla ja Akselilla riitaa?”
Huomasin Akselin ottavan kylmälaukun. Olimme Nooran kanssa kahdestaan pihalla.
”Teemu kävi tänään kahvilla, kun olin töissä”, sanoin. Kasvoni vääntäytyivät omituiseen ilmeeseen joka oli surun ja inhon sekoitus.
Noora henkäisi äkisti. ”Teemu vai?” hän kysyi hiukan liian kovalla äänellä.
”Älä huuda!” sihahdin pelästyneenä. En halunnut Akselin saavan tietää.
Noora vilkaisi mökkiä takanaan. ”Mitä hän teki työpaikallasi?” hän kysyi ihmeissään kääntyessään taas katsomaan minua.
”Hän vaati saada jutella kanssani”, mutisin ja vääntelin taas käsiäni.
”Teemu? Teemu joka oli Australiassa? Teemu joka petti sinua? Teemu joka jätti sinut? Onko hän nyt myös Teemu joka on palannut takaisin?” Noora kysyi järkyttyneenä.
”Älä muistuta aina noista”, mutisin. ”On. Sama Teemu. Hän pyysi minua ulos syömään.”
”Mitä?!”
Minä painoin kasvot käsiini voihkaisten ja lopulta nyökkäsin käsieni takaa.
”Voi hyvä luoja. Hän on Teemu joka haluaa sinut takaisin.”
En vastannut mitään. Noora pyöri paikoillaan ihmeissään.
”Miten se paskiainen kehtaa?”
En vastannut taaskaan mitään.
”Kai sinä kerroit hänelle, että seurustelet Akselin kanssa?” Noora kysyi.
”En”, kuiskasin. ”En pystynyt siihen. Pakenin pois heti kun onnistuin.”
”Huhuh. Jo on jätkällä otsaa”, Noora mutisi itsekseen.
”Noniin”, huokaisin ja nostin pääni ylös pyyhkien hiukset pois silmiltäni. ”Voidaanko jättää tämä tähän? Halusin vain kertoa sinulle.”
”Tottakai tottakai. Kerroitko Akselille?” Noora kysyin ja veti paitaa tiukemmin päällensä.
”En”, sanoin hiljaa ja pudistin päätäni. Huomasin mökin erään verhon heilahtavan. ”Älä kerro hänelle, ole kiltti”, pyysin Nooralta melkein anellen. Henri käveli hiekkapolkua mökille päin vihellellen. Saunarankennuksen piipusta nousi kevyt savukiehkura.
Nooran suu mutristui hiukan. ”Hyvä on. Mutta kerrot minulle heti, jos Teemu tekee jotain, ottaa yhteyttä tai mitä tahansa.”
Nyökkäsin.
Noora kääntyi jo polulle, mutta kääntyi muutaman askeleen päässä ympäri.
”Sinun kannattaisi kertoa myös Akselille”, hän sanoi kohauttaen harteitaan, sitten hän hyppeli Henriä vastaan ja kapsahti tämän kaulaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti